3 pijlers voor een fitte leefstijl!

Als je denkt aan een gezonde, fitte leefstijl dan denk je misschien al snel aan van die groene smoothies, schaaltjes havermout met superfoods en broccoli. En daarnaast moet je minstens elke dag naar sportschool. Ben je al een #fitgirl? De shakes, dieeten en hypes kunnen je hoofd nog wel eens aan het tollen brengen. Daarom hebben we het eenvoudig gemaakt. Als het gaat om een gezonde leefstijl zijn deze 3 pijlers onlosmakelijk met elkaar verbonden: Training, voeding, en gedrag.

Balans is the key

Of je nou je conditie wil verbeteren, sterker wilt worden, af wilt vallen of gewoonweg gezonder wilt leven. Het draait altijd om een goede balans tussen de 3 pijlers. De pijlers staan met elkaar in verbinding en vormen de basis voor een gezond, energiek en fit leven. Geef je één van de pijlers geen aandacht dan heeft dit effect op je gehele progressie.

Gezonde voeding

Het internet staat vol met adviezen rondom gezonde voeding. De één zweert bij chiazaadjes en de ander zegt dat je absoluut geen brood moet eten. Wie of wat moet je geloven? Als je aan de slag gaat met een gezonde leefstijl leer je meer over voeding: welk effect heeft je dagelijkse calorie inname op je gewicht en wat is het belang van macro- en micronutriënten. Je kan hierbij de hulp inroepen van de Body Rock Dietiste! Maar een goed begin kan je ook maken met de info in de blogs onder voeding. Wij helpen je natuurlijk in de keuken door heerlijke voorbeeld recepten.

Mindset

Misschien ben je gewend om dingen al jaren op een bepaalde manier te doen. En dan moet je ineens je leefstijl veranderen. Laten wij mensen nou ook nog eens niet zo goed zijn in veranderen. Het veranderen van je leefstijl is een proces. Door te leren begrijpen waarom bepaalde dingen fout gingen in het verleden, kun je de toekomst sterker in. Gaandeweg leer je jezelf beter kennen en ontdek je wat voor jou werkt, want iedereen is anders! Je zal keuzes moeten maken. Wij helpen jou met het doorbreken van oude gewoontes en het aanleren van nieuwe gewoontes.

Training

Hoe meer ik train hoe beter dat is, toch? Nee! Meer is niet beter, beter is beter. Er zijn altijd situaties denkbaar dat je 5 dagen per week moet trainen. Maar om je conditie te verbeteren, sterker te worden of af te vallen is 3 keer per week voldoende. Als je traint dan is je mindset super belangrijk. Er zijn 5 factoren waarin we je beter gaan maken met trainen.

Je coördinatie zal beter worden. De eerste keren zullen sommige oefeningen niet makkelijk zijn. Je lichaam zal misschien wat moeten wennen. Het aansturen van je spieren (motoriek) kan wat roestig zijn. Door bewegingen regelatig te herhalen kan je de oefeningen gaandeweg steeds beter uitvoeren.

Je lenigheid zal toenemen. Door tijdens de trainingen de intructies goed op te volgen zal je merken dat je steeds flexibeler wordt in je schouders, rug en heupen. De lenigheid neemt toe omdat je spieren aan het werk gezet worden en daardoor de belasting van je gewrichten overnemen en beter doorbloeden. Combineer dat met oefenigen met een volledige bewegingsuitslag en je lijf wordt steeds leniger. Bye bye onverklaarbare stramme spieren, stijfheid en vreemde pijntjes.

We gaan werken aan het uithoudingsvermogen in je spieren. Waar je tijdens de eerste training moeite zal hebben een volle minuut een oefening vol te houden zal je merken dat bij de 6e of 8e training al veel makkelijker gaat. Dit komt doordat we je longen, hart aan het werk zetten en tegelijkertijd kracht training doen. . Kracht en Snelheid zijn de laatste twee factoren die belangrijk zijn. In een aantal weken tijd zal je echt merken dat je door regelmatig te trainen sterker wordt en oefeningen sneller uit kan voeren. Hoeveel burpees of lunges kan je nu denk je? Mark our words: als bij ons traint ga je er niet alleen meer maken en maak je ze beter dan ooit te voren.

Beweging en ontspanning

Tijdens het trainen ga je werken aan een betere conditie, meer kracht en goede coördinatie. Tijdens de bootcamps en Personal Training word je uitgedaagd om elke week weer een beetje meer te geven. Maar ook je dagelijkse beweging is van invloed op je gezondheid. Begin eens met de trap te nemen in plaats van de lift of pak de fiets in plaats van de auto. Het zijn de kleine dingen die het grote verschil maken. Daarnaast zijn er tal van mogelijkheden om wat extra’s te doen: Hardlopen, HIIT trainingen maar ook meedoen met Running Bootcamp en ook yoga. Maar let op:

Wanneer je je lichaam niet de tijd geeft om te ontspannen kunnen al je inspanningen weleens voor niks zijn. Ontspanning is minstens net zo belangrijk als de andere pijlers voor je progressie. Onder andere de kwaliteit van je slaap is belangrijk,  goede voeding zal bedragen aan je herstel van je lichaam, het opbouwen van spieren of juist afvallen. Ga er lekker op uit, speel met je kids, trek dat boek wat je al maanden wilde lezenuit de kast en leg regelmatig je telefoon een avondje opzij. Hoe meer rust en ontspanning je lijf krijgt hoe beter je resultaat boekt.

Wij gaan je coachen!

Tijdens het trainen herinneren we je aan de 3 pijlers. Voor blijvend resultaat is het belangrijk dat pijlers met elkaar in balans zijn. Zie een terugval niet als falen. Vallen en opstaan hoort bij het proces. Zolang je blijft opstaan wordt je sterker en ga je vooruit!

Tot bij de training!