Afvallen met bootcamp

Afvallen, het is nog steeds de meest genoemde reden om te gaan sporten. We willen er allemaal op ons best uitzien en een goede bootcamp kan je daar bij helpen. Je verbrandt namelijk veel calorieën tijdens én na een bootcamp en door de krachttraining worden je spieren sterker! Hoe dat allemaal werkt? Dat lees je in deze blog. We geven je vijf tips voor afvallen met bootcamp.

1. Verbrand vet met een goede bootcamp

Hoe zit dat ook alweer met die calorieën en vet verbranden? Je verbrandt vet wanneer je minder calorieën eet dan dat je verbrandt. Krachttraining zorgt voor meer spiermassa en een langer herstel van je spieren, waardoor je lichaam meer en langer calorieën verbrandt. Cardio verhoogt je hartslag, waardoor je tijdens de inspanning zelf veel calorieën verbrandt, maar daarna minder. In het begin zal je als je evenveel blijft eten met alleen cardio training (bijvoorbeeld hardlopen) afvallen. Na verloop van tijd zal dat proces stoppen. 

Tijdens een bootcamp of een HIIT (High Intensity Interval Training) bootcamp combineren we krachttraining met cardio. Je verbrandt dus veel calorieën met de cardio-oefeningen en je spiermassa neemt toe tijdens de krachttraining. En je hoeft niet bang te zijn dat je grote spieren krijgt. Want door je eigen lichaamsgewicht te gebruiken in combinatie met lichte dumbells, aquabags (instability bags), ropes en kettlebells wordt en blijft je lichaam slank gespierd. Natuurlijk zorgen we ook bij de Running Bootcamp of OCR (Obstacle Course Racing) Bootcamp  we voor de juiste afwisseling en optimale verbranding en prikkeling van je spieren.

2. Val af door minder te eten 

Het klinkt voor de hand liggend en dat is het ook: door minder en/of gezonder te eten val je af. Maar hoe doe je dat op een verantwoorde manier? Dat hangt af van je huidige eetgewoontes. 

Als je gezond en regelmatig eet, je energiek voelt en makkelijk een uur kan bootcampen, maar iedere keer simpelweg te veel opschept in vergelijking met wat je verbrandt? Dan kun je je porties minderen of halveren. Je valt gegarandeerd af, maar je zult het langer vol moeten houden om daadwerkelijk resultaat te kunnen zien. Vaak zie je resultaat na 4 tot 8 weken. 

En wat nou als je niet zo gezond eet? Dat beïnvloedt je energieniveau en dat heeft weer een effect op het resultaat van je bootcamptraining. 

Stel: je eet redelijk gezond, drie maaltijden per dag, maar het komt nogal eens voor dat je een ongezonde maaltijd eet. Je voelt je goed, maar je zou je wel wat fitter en energieker willen voelen. De ene dag houd je het makkelijk vol om een uur lang te bootcampen, de andere dag ben je sneller uitgeput. Guess what? Dat ligt niet aan de training! Die is namelijk hetzelfde 😉 Een laag energielevel door ongezond eten zorgt er nu voor dat je niet alles uit jouw training haalt en dat is natuurlijk zonde. Eet dus minder en ook gezonder om voldoende brandstof te hebben. 

Bestaat jouw dieet alleen maar uit suikerrijke en/of vette maaltijden (gewoon omdat het lekker is)? Grote kans dat jij je doorgaans niet energiek voelt, snel geïrriteerd bent, je teneergeslagen voelt, gehaast bent of juist niet vooruit te branden bent. Een bootcamp heeft dan niet het effect dat je zou willen: je traint puur op wilskracht en je zult geen verbetering merken in je conditie of krachtniveau. Dan wil je gezonder eten,  dat scheelt echt al de helft van het werk!

3. Ga aan de slag met een voedingscoach

Er zijn verschillende soorten diëten en voedingscoaches. Het is aan jou om te kijken wat jouw doelen zijn en wat bij jou past. Hieronder geven we je een paar voorbeelden.

Voedingsadvies

Een professioneel voedingsadvies is een duurzaam advies, met een voedingsschema afgestemd op je doelstelling en persoonlijke situatie. Het schema geeft je houvast in je dagelijks eten en bestaat uit een dagmenu met een lijst met variaties. Het is afgestemd op je calorie-inname en zorgt ervoor dat je uitgebalanceerd eet. Vaak kun je het schema, nadat je je doel hebt bereikt, makkelijk blijven gebruiken door de porties aan te passen. Een voedingsschema kun je met of zonder coach gebruiken.

Sportvasten 

Met sportvasten heb je in 10 dagen resultaat. Het vasten wordt opgebouwd en daarna weer afgebouwd volgens een schema. Je weet dus precies wat je wanneer moet doen. Voor veel bootcampers is het een goede en snelle manier om in shape te komen. Omdat je periodes niet eet, is begeleiding van onze sportvasten specialist wel belangrij. Wilskracht is erg belangrijk en je kunt de eerste dagen wat prikkelbaar zijn, omdat je lichaam omschakelt van vet en suiker naar een vetverbranding, maar resultaat zal je zien! Jeroen is onze specialist in Sportvasten. Neem contact op voor een gesprek!

Handendieet (Scandi Sense dieet):

Je bepaalt je porties aan de hand van je handen. Simpel! Want je handen heb je altijd bij je. Je krijgt een voedingsschema van je voedingsadviseur: bijvoorbeeld 2 handen groenten, 1 hand eiwitten enz. In het voedingsschema staat precies welk producten je moet eten en welke verhoudingen je aan moet houden. Een voordeel van Scandi Sense is dat je makkelijk kan schakelen tussen voedingsbehoefte. Dus ga je wat meer cardio training doen en heb je meer energie nodig? Dan eet je makkelijk een handje koolhydraten meer. Practice makes perfect en op de korte termijn zal je resultaten zien en op de lange termijn heb je veel plezier van deze manier van naar je eten kijken. Je kan je voorkeur voor Scandi Sense opgeven bij een voedingsadvies.

Personal Hormonal Profiling

Wil je snel strakker en energieker worden en echt vet verliezen? Wil je slank zijn voor je bruiloft of even die laatste kilo’s kwijt voor je op vakantie gaat? Dan is Personal Hormonal Profiling top! Door gezond te eten met veel groenten en verse producten zal je snel energieker worden en wordt de hormoon balans hersteld. Door speciale supplementen te gebruiken wordt je hormoonbalans sneller hersteld! Door het invullen van vragenlijsten wordt je progressie bepaald. Je krijgt een eetschema, veel contact met je personal hormonal profiling coach zorgt voor optimaal resultaat in 1 tot 3 maanden. Yuri is is opgeleid Personal Hormonal Profiling specialist en coached je naar succes.   

4. Be (body) positive

Soms helpt het om je mindset te veranderen. Wees tevreden met hoe je er dat op moment uitziet en vergeet even dat je wilt afvallen. Als je het idee van afvallen loslaat en alleen voor je plezier naar een bootcamp komt, volgt de rest uiteindelijk vanzelf. Focus je tijdens de bootcamp op de leuke mensen om je heen, het voldane gevoel waarmee je naar huis gaat of de fysieke uitdaging die je te wachten staat. Misschien kom je iets aan (so be it), blijf je op hetzelfde gewicht of misschien val je alsnog af! Maar je voelt je in ieder geval energieker, waardoor je wel weer zin krijgt om beter op je eten te letten of eindelijk aan de slag gaat met een coach. Maak van je doelstellingen om af te vallen geen verplichting, maar iets wat je voor jezelf doet. Dit zorgt ervoor dat je er plezier hebt en voldoening haalt uit wat je doet en hou je het lager vol. 

5. Let niet alleen op kilo’s 

Vaak ligt de focus bij afvallen op het aantal kilo’s dat je weegt. Die zijn namelijk makkelijk te meten. Maar wat zeggen kilo’s nou eigenlijk als je in de spiegel kijkt en jezelf hot stuff vindt? Niet zo veel, zeker als je er spiermassa bij hebt gekregen, strakker en sterker in je vel zit en je conditie is toegenomen, right? Dat is namelijk drie keer winnen!

Hoe meet je de lichamelijke resultaten?

  1. Maak een foto van jezelf voordat je begint met afvallen. 
  2. Meet de omtrek van je heup, armen, taille, benen en borst.
  3. Weeg jezelf op kilo’s.
  4. Meet je vetpercentage door middel van een huidplooimeting.  

Is je BMI hoger dan 25? Meet dan met een weegschaal met vetmeting. Schrijf op wat je in de afgelopen 24 uur hebt gegeten en zorg dat je in de afgelopen 6 uur niet hebt gesport. Bij de volgende meting eet je precies hetzelfde en sport je wederom niet. Zo krijg je een goed beeld van je resultaat.

Work for it

Afvallen gaat dus niet vanzelf, je moet er wel wat voor doen. Kijk wat bij jouw doelstellingen en lichaam past. Of je nu besluit minder of gezonder te gaan eten of met een coach te gaan werken, bij Body Rock helpen we je in alle gevallen graag! Fitheid en energieker worden staan bij ons hoog in het vaandel en we doen er alles aan om te zorgen dat jij met plezier naar een bootcamp gaat.