voedingstips bij verkoudheid of griep

Keelpijn, snotterig, een beetje hoofdpijn. Je kent het wel: de symptomen van een verkoudheid. Gezond eten en voldoende bewegen helpt om je weerstand op peil te houden. Mocht je alsnog door een griepje of verkoudheid getroffen worden, dan slepen de volgende voedingstips je er doorheen.

1. Eet non-stop!

Waarschijnlijk heb je minder trek door je verkoudheid, toch is belangrijk om juist nu non-stop te eten. Wanneer je verkouden bent, word je lichaam keihard aan het werk gezet. Er moeten namelijk antistoffen worden aangemaakt. Dit proces kost energie. Daarom moet je je lichaam voorzien van voldoende energie door regelmatig te eten. Het liefst de hele dag door kleine porties. De voedingsstoffen, vitamines en mineralen uit je voeding moeten verteerd worden. Kleine porties kan je lichaam in dit geval beter opnemen.

2. Drink thee en water; de hele dag door

Een goede hydratatie is belangrijk voor een snel herstel. Vooral wanneer je koorts hebt, is voldoende drinken belangrijk omdat je vocht verliest. Kies het liefst voor thee en water. Allereerst is thee natuurlijk ontzettend fijn om te drinken wanneer je ziek bent. Wanneer je rillerig bent warmt het je lekker op. Ook hebben bepaalde theesoorten gezondheidsvoordelen.

Gember thee Ontstekingsremmend en antibacterieel. Daarnaast brengt het je maag tot rust en helpt daarom goed bij misselijkheid, een opgeblazen gevoel en obstipatie.
Groene thee + vers citroen sap Ondersteunt je lichaam met antioxidanten.
Kamille thee Thee van kamille geeft je maag rust en helpt daarom goed bij misselijkheid. Ook zorgt kamille voor een stuk ontspanning in je lichaam.
Citroen + honing toevoegen Dit geeft je een opkikker en wat extra energie. Ook voorkomt het dat je naar suiker rijke producten grijpt.

 3. Eet licht verteerbaar en voedingsrijk

Wanneer je iets eet kost het lichaam energie om dit te verwerken. Zelfs ongeveer 10 tot 20 % van de energie uit je voeding gaat verloren aan het verteringsproces. Tijdens een verkoudheid of griep wil je zoveel mogelijk energie behouden. De energie heb je namelijk nodig om beter te worden. Zacht, gemalen en/of vloeibaar eten is makkelijk verteerbaar, dus een aanrader bij verkoudheid en griep.

4. Suiker = no go

Natuurlijk begrijp jezelf ook dat koek en snoep je niet beter gaan maken. Vermijdt ‘snelle suikers’ wanneer je ziek bent. Deze zorgen ervoor dat je een abrupte stijging krijgt in je suikerspiegel en werken ontsteking bevorderend. Hierdoor moet je lichaam weer hard werken om het lichaam weer in rust te brengen. Trage suikers (havermout, bonen en peulvruchten) zorgen langer voor een verzadigd gevoel en minder pieken in je suikerspiegel. Meer energie voor je herstel dus.

5. Vermijd verzadigd vet

Het is verstandig om verzadigde vetten zoveel mogelijk te laten staan wanneer je last hebt van een verkoudheid. Je vindt deze vetten voornamelijk in dierlijke producten, zoals: melk, roomboter, kaas en vlees. Verzadigde vetten zijn lastig af te breken en dit kost je lichaam wederom energie. En die energie wil je nu juist ergens anders voor gebruiken, namelijk: beter worden!

6. Grootmoeders geheim: eet soep

Kippensoep is grootmoeders geheim tegen griep en verkoudheid. En dat is geen fabeltje! Trek zelf bouillon van kip, daar zitten de vetten en mineralen in die je lijf nodig heeft. Daarnaast is soep licht verteer. Je kan van bijna alle groenten soep maken. Licht koken en daarna met de staafmixer tot soep maken. Doe vooral veel verschillende groenten door je soep voor extra vitamine boost.

Hopelijk sla je deze ‘winter’ de griepepidemie over. Slaat die toch toe, of loop je een stevige verkoudheid op, dan helpen de bovenstaande voedingstips je om er zo snel mogelijk weer vanaf te komen.

Meer weten over voorkomen dat je ziek wordt of sneller hersteld? Lees meer over onze voedingsplannen.