Doelstellingen… we hebben ze allemaal. De één misschien wat bewuster als de ander, maar we willen allemaal wel iets bereiken of beter doen. Je doelen hebben is supergoed het houdt je scherp. Maar het is nog beter als je er ook iets mee gaat doen. Hoe zet je nou goede voornemens om in actie? Pak een pen en papier, want je kan nu echt in actie komen!

Voornemen concreet maken

Wat is jouw goede voornemen? Bedenk goed wat je wilt veranderen in het nieuwe jaar. Wil je graag wat kerstkilo’s kwijtraken? Wil je meer gaan bewegen? Of misschien wat gezonder gaan eten? Wil je je fitter voelen of misschien meer tijd voor jezelf vrijmaken? Schrijf op wat je goede voornemen is.

Stel jezelf daarna de ‘waarom’ vragen. Waarom wil ik dit bereiken? Waarom heb ik dit goede voornemen? Waarom is dit belangrijk voor mij? Schrijf de vragen en antwoorden op, zodat je goed voor ogen hebt waarom jouw goede voornemen belangrijk is voor jou.

Je weet nu wat je wilt verbeteren in het nieuwe jaar én waarom! Nu is het nog van belang dat je je goede voornemen concreet maakt. Niet concrete doelstellingen leiden tot halve resultaten.

Maak je doelstelling SMART

SMART houdt in dat je een duidelijke doelstelling maakt. SMART staat voor; Specifiek, Meetbaar, Acceptabel Realistisch en Tijdgebonden. Hierdoor heb je goed voor ogen wat je precies wilt bereiken én weet je wanneer je je doel bereikt hebt.

‘Ik wil 5 kilo afvallen’ of ‘ ik wil wat afvallen’ zijn geen SMART doelstellingen. Ook ‘ik wil 5 kilo afvallen voor de zomer ‘ is niet concreet genoeg.

Een SMART doelstelling is bijvoorbeeld: ‘Ik wil vanaf 6 januari 2018 in 10 weken 5 kilo afvallen’.

• Specifiek: hoeveel tijd je hebt om het gewenst aantal kilo’s af te vallen.
• Meetbaar: na 5 weken bepalen of je op schema loopt en kan na 10 weken kijken of je echt 5 kilo bent afgevallen.
• Acceptabel: de doelstelling niet een enorm aantal kilo’s in weinig tijd is.
• Realistisch: er is voldoende tijd genomen om je doelstelling te bereiken.
• Tijdgebonden: je weet precies wanneer je begint met het behalen van je doelstelling en wanneer je klaar bent.

Ook kan je een kledingstuk, je vetpercentage, afstand hardlopen of iets anders als maatstaf nemen. Schrijf jouw SMART doelen op, zodat je weet wat je wilt bereiken!

Hoe ga je je doelstelling bereiken?

Goede voornemens zijn leuk om te op te schrijven. Het geeft je energie. Die energie kan je gebruiken om de weg er naartoe te gebruiken. Je bent er dus nog niet. Als je hebt bepaald dat je 5 kilo in 10 weken wilt afvallen, dan is hoe je je doel gaat behalen natuurlijk het belangrijkste!

Laat je je koekje weg? Wil je meer gaan sporten? Wil je op een andere manier gaan koken? Het zijn methodes die allemaal naar hetzelfde doel kunnen leiden. Maak echte uitvoeringsafspraken met jezelf. En maak ze SMART, want anders is het heel lastig om ze vol te blijven houden!

Er zijn verschillende manieren om je doelstelling te bereiken. Zorg ervoor dat jij die van jou hebt vastgelegd en kan volgen. Als je 5 kilo in 10 weken gaat afvallen is dat 0,5 kilo per week. Je kan je doelstelling behalen door dagelijks 500 kcal minder te eten dit bespaart je 3500 kcal per week. Of kan 300 kcal per dag minder eten en verbrand 3 keer per week 400kcal met bootcamp of hardlopen.

Schrijf dus ook op hoe je je doelstelling gaat bereiken.

Actie!

Als je jouw manier hebt vastgesteld, dan kan je in actie komen. Wanneer je gezonder wilt gaan eten, is het verstandig om een menu samen te stellen met gezonde recepten. Het kost tijd om je goed in alles te verdiepen en om gezonde en lekkere recepten te zoeken. Welke doelstelling je ook hebt en hoe je hem wilt bereiken, hou je aan je afspraken!

Samen bereik je meer dus deel je plannen

In je eentje ga je sneller en samen kom je verder. Als je jouw doel deelt met mensen om je heen kan je meer bereiken. Wanneer je omgeving weet van jouw doelen en weet waarom je het doet, kunnen ze jou helpen en steunen. Je kan natuurlijk ook andere mensen in je omgeving betrekken bij je goede voornemens. Wellicht kunnen jullie samen met dezelfde doelen aan de slag!

Net als jezelf heeft je omgeving vaak even de tijd nodig om te wennen aan de nieuwe jij. Wanneer jij gezonder, gelukkiger en energieker wordt van jouw doelen, dan zal je omgeving je daarin steunen.

Vertel vandaag nog aan iemand wat jouw doelen zijn, waarom je die wilt bereiken en hoe je dat aan wilt gaan pakken!

Begeleiding

Nee, het is niet makkelijk om dit allemaal zelf te plannen en uit te voeren. Heb je vragen of kom je ergens niet uit? Neem dan contact met ons op! Je bent altijd welkom om een keertje langs te komen. Meestal komt er meer bij kijken om gezonder te leven, dan wanneer je alleen dat ene koekje weglaat tijdens de thee of wanneer je dat extra rondje gaat lopen. Wat is nou eigenlijk gezond en hoe pas je dat nou goed toe in het dagelijkse leven? Als je dus niet genoeg hebt aan deze blog om je goede voornemens om te zetten tot actie, laat het ons dat dan weten! Natuurlijk horen we ook graag de succesverhalen, dus laat het ook weten als het wél gelukt is om op deze manier jouw goede voornemens om te zetten tot actie!