Mandy Wunnink traint sinds kort lekker fanatiek mee met HIIT. Opvallend is dat ze tijdens het sporten alleen maar door haar neus ademt. Wat is nou het geheim van de neusademhaling?

Ademhalen, dat doe je toch gewoon?

In maart 1978 was mijn eerste ademhaling een feit. En sinds die tijd zijn er al ontelbaar veel ademteugen geweest. Dat is fijn, want ademen is leven. Maar wat nou als ik je zeg dat ik een jaar geleden opnieuw ben gaan ademen. Klinkt raar? Toch is het minder gek dan je misschien zou denken. De ademhaling gaat vanzelf duizenden keren per dag. Je hoeft hier gelukkig niet bij na te denken. Waar je ook niet altijd bij stil staat is wat de ademhaling eigenlijk nog meer voor je kan doen. Behalve het feit dat het je in leven houdt dan.

Je doet aan neusademhaling. Hoe ben je bij deze techniek gekomen?

Ruim een jaar geleden ben ik in contact gekomen met Mindful Run en van daaruit wordt de neusademhaling sterk aangeraden. Met de neusademhaling (in- en uitademen door je neus) heb je een middel tot je beschikking die niks kost en die je heel veel energie oplevert. Niet alleen in het dagelijks leven, maar juist ook tijdens het sporten. Doordat je koolzuur in balans blijft kan je lijf de zuurstof veel efficiënter verwerken, waardoor je spieren onder andere veel minder snel verzuren. En dat is fijn!

Klinkt lastig alleen door je neus ademen tijden het sporten…

Dat dacht ik in het begin ook en het vergt wel wat doorzettingsvermogen om het vol te houden, maar als je eenmaal gewend begint te raken wil je eigenlijk niks anders meer. Op Youtube zag ik filmpjes voorbijkomen waarin werd aangegeven dat wanneer je hard wilt lopen je vooral niet door je neus moest ademhalen. Dat kan helemaal niet, zeiden ze. Ik weet natuurlijk niet hoe het met jou zit, maar als ik ergens lees of hoor dat iets niet kan, word ik gek genoeg heel enthousiast om het toch te proberen. Onder het motto: “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!” (Wie keek er vroeger niet naar Pippi Langkous)

Wat is je ervaring met neusademhaling?

 In november vorig jaar wilde ik testen hoe hard ik 5 kilometer kon lopen met alleen neusademhaling. Bij de Klaverbladloop in Zoetermeer moest het gebeuren. Het was in de trainingen echt wel flink oefenen om de methode en techniek toe te passen en eigen te maken, wat natuurlijk ook een hoop doorzettingsvermogen oplevert. Uiteindelijk heeft dit alles een mooi nieuw PR opgeleverd! Ik had nog nooit zo hard gelopen en voelde me als een Daphne Schippers. Waarschijnlijk zag ik er uit als een briesend paard, maar hé wat wil je… 5 kilometer lopen op je hardst, ziet er met welke ademhalingstechniek echt niet florissant meer uit. Er mooi uitzien was ook niet het doel. Ik wilde weten of het écht kon. En ja! Het kan! Een nieuw PR wat voor mij betekende dat ik de 5 kilometer had afgelegd in 23 minuten met m’n mond dicht. Ik was super trots op mezelf en super blij dat de methode werkt!

Ben je de enige die deze methode toepast?

 Nee, zeker niet. Binnen het programma van Mindful Run wordt de methode geleerd aan cursisten die met deze technieken aan de slag gaan. Nu ruim een jaar later lees ik dat ook bijvoorbeeld Bram Bakker (Psychiater en Sportrusten ambassadeur) ermee aan de slag is gegaan. Het wordt gelukkig steeds bekender. Eigenlijk heel gek dat het nu pas bekender wordt?! Want je neus draag je al je hele leven bij je.

Waarom zou je Mindful Run aan iedereen aanraden?

Sinds ik bewust de neusademhaling toepas tijdens het sporten, maar ook in het dagelijks leven, heb ik energie voor tien! Ik voel me fit en sterk én heb rust en balans tegelijkertijd. De neusademhaling is een proces waar je aan moet wennen. Veel mensen zijn nou eenmaal aan de mondademhaling gewend. Na enige tijd zullen de processen, die door de neusademhaling worden beïnvloed in balans raken en ervaar je alle voordelen die het met zich meebrengt.

Iedereen aan de neusademhaling is je missie. Hoe doe je dat?

In ben Mindful Run instructeur in Zoetermeer en geef regelmatig 5-weekse cursussen. Ik leer mensen in de cursus om onder andere de neusademhaling toe te passen. Niet alleen tijdens het hardlopen, maar ook in het dagelijks leven. Mindful Run is dan ook meer dan alleen een rondje hardlopen. Het heeft mij zoveel voordelen en mooie dingen gebracht en dat deel ik graag met iedereen die dit ook wil ervaren.