Al tijden heb je een vaste route door de supermarkt. Je weet alles blind te vinden. Maar nu je een nieuwe eetstijl hebt, is boodschappen doen ineens niet meer zo simpel. Je hebt je voorgenomen om gezond te gaan eten, maar in de supermarkt komt het er echt op aan. Wat haal je in huis? Dus wat ga je eten? Een belangrijk moment om goede keuzes te maken wat betreft gezonde voeding. Hulp nodig? Hier komen wat tips!

Laat je niet misleiden

Niets is toevallig in het supermarkt. Waarom denk je dat de geur van versgebakken brood je bij de ingang al tegemoet komt? Hierdoor krijg je direct honger en daardoor ben je instaat om alles te kopen waar je trek in hebt.  Ik heb me regelmatig afgevraagd waarom ik 4 croissants afrekende terwijl ik de rest van mijn geplande boodschappen ook op de band had liggen. Wees je hiervan bewust voordat je de supermarkt inloopt. Maak er een sport van om niet in de verkooptrucjes van supermarktketens te trappen!

coffee-tablet-headphones-work-163187-large

Maak wekelijks een eetplanning

Je gaat naar de supermarkt om even snel één dingetje te halen en vervolgens kom je thuis met een tas vol boodschappen. Herkenbaar? Maak het jezelf niet onnodig moeilijk en beperk je bezoekjes aan de supermarkt. Dit kun je doen door aan het begin van de week een eetplanning te maken, zodat je zoveel mogelijk in één keer kan halen.

Vertrek nooit zonder boodschappenlijstje

Maak voordat je naar de supermarkt gaat op basis van je eetplanning een boodschappenlijstje. Laat je je snel verleiden door aanbiedingen? Bekijk thuis dan alvast folders en maak vooraf een keuze welke aanbiedingen je wel en niet gaat kopen. Een papierenlijstje kun je vergeten. Daarom is een digitaallijstje handig. Wunderlist is een simpele app, waarmee je een boodschappenlijstje kunt maken.  

Honger is een no go

Oei! Boodschappen doen terwijl je honger hebt is niet handig. Wanneer je honger hebt ben je eerder geneigd om lekkere (lees: slechte) dingen te kopen of veel te veel te halen. En wat je in huis haalt, dat gaat uiteindelijk op. Zorg dat je altijd goed gegeten hebt voor je weggaat. Ga dus nooit met een honger gevoel boodschappen doen en blijf gezond. 

fruits-market-colors

Kies voor vers of ingevroren fruit of groente

Kies in eerste instantie altijd voor verse groente en fruit. Maar als je van tevoren weet dat je de groente en fruit niet op krijgt voor het bederft, dan is het handig om altijd ingevroren fruit of groente in huis te hebben. Groenten in pot kan soms wel. Maar kies liever niet voor groente of fruit in blik. Hier is vaak zout aan toegevoegd om de houdbaarheidsdatum te verlengen. Het fruit drijft vaak in glucosesiroop (suikersiroop). Zonde!

Lees etiketten: ga voor natuurlijk voedsel.

In het begin kan het lastig zijn om te bepalen welke producten gezond zijn en welke dat niet zijn. Misschien gaan de kleine lettertjes al draaien voor je ogen als je naar het etiket kijkt. Deze tips maken het je makkelijker om te bepalen of een voedingsmiddel gezond is:

  • Vraag je af of je iets zelf kunt kweken. Komt het product rechtstreeks uit de natuur? Dan is het meestal een gezond product! Heb je ooit ‘xylitol’ aan een boom zien hangen? Nee!
  • Als je de naam van het ingrediënt niet herkent, is het waarschijnlijk niet gezond.
  • Hoe minder ingrediënten, hoe beter en natuurlijker het product is.
  • Ontwijk suiker. Er zijn verschillende benamingen voor suiker, zoals: glucose, dextrose, fructose, maltodextrine, sacharose, sucrose, etc.
  • Het eerstgenoemde ingrediënt is het meest aanwezig, het laatst genoemde ingrediënt is het minst aanwezig in het product. Dus als je doperwten koopt en het eerste ingredient is suiker… think about it. 

Ontwikkel een nieuwe vaste route door de supermarkt. Je zult merken dat je na een tijdje steeds beter instaat bent om gezonde producten te herkennen. Boodschappen doen wordt vanzelf weer simpel. Voordat je het weet zie je de ongezonde rommel niet meer en kom je thuis met een tas vol goede producten.