In de zomer kan het soms heet zijn. De dag dat deze blog geschreven werd was de warmste dag sinds 1980. Goed moment om een blog te schrijven over buitensporten bij extreme temperaturen.

5 tips voor bootcamp bij warmte

1. Drink de hele dag door

Elk uur een kwart liter water, om precies te zijn. Dat zijn 4 grote slokken. Ga je hiervan vaak naar de wc? Als je normaal niet zoveel drinkt, probably. Maar het zorgt er wel voor dat je voldoende vocht in je lijf heeft én kan afkoelen als je aan het sporten bent. Dus wees voorbereidt. Vergeten water te drinken? Je kan altijd bij drinken. Doe alleen niet meer dan 500ml per uur. Zoveel kan je lijf niet opnemen namelijk.

2. Eet voldoende

Als het warm is dan hebben veel mensen minder honger. Dit komt simpelweg doordat je lichaam minder moeite hoeft te doen om je lijf op temperatuur te houden. Je hebt natuurlijk wél calorieen nodig om in de avond te verbranden. Daarbij leven we doorgaans in airco rijke omgeving. Dus eet voldoende om de benodigde calorieen, vitaminen en mineralen paraat te hebben als je aan het sporten bent.

3. Warm goed op

Je lijf is toch al warm… waarom zou je nog een warming up doen? De functie van een warming up is om je lijf klaar te maken voor zware inspanning. Je gewrichten zijn door de warmte misschien goed gesmeerd, maar je hart, pezen en spieren zijn nog niet klaar voor een zware inspanning. Zeker als het warm is wil je de overgang zo soepel als mogelijk laten verlopen. Voordeel is dat je met de helft van de inspanning hetzelfde resultaat bereikt. Dus…

4. Train op halve kracht

Om dit goed te zeggen: sport als het heel warm is op een kwart, halve of driekwart van je normale kunnen. Dit kan van dag tot dag verschillen en bepaal in de warming up voor jezelf hoeveel erin zit die dag. Trainen is trainen. Dit betekent dat je een prikkel wilt geven aan je spieren, hart en longen. Het gaat nooit om de snelheid, aantal herhalingen of gewicht, het gaat om de juiste prikkel op dat moment. Dus geef wat erin zit en ‘pace’ jezelf. Je bootcamp tot het eind meedoen is het belangrijkste.

5. Cool down

Tot slot volg deze stappen om jezelf in de gaten te houden:

  1. Neem op tijd rust; Tijdens de training hou je in de gaten of je lijf moe wordt of flauw voelt. Als je dit opmerkt schakel dan een versnelling terug of  neem direct rust.  Geef direct aan bij je trainer dat je even rust neemt tijdens een oefening. Vraag om hulp als je niet goed voelt.
  2. Gebruik water; Zeker als bovenstaande gebeurt. Koel je lichaam af door water in je nek en over je polsen te sprenkelen. Blijf gehydrateerd door water te drinken. Leg je water bijvoorkeur in de schaduw uit de directe zon. Dat laatste heeft maar 1 functie trouwens… warm water is niet te drinken en koelt minder goed af 😉
  3. Blijf uit de directe zon; zorg ervoor dat je oefeningen zoveel mogelijk in de schaduw doet. In de directe zon heb je kans op zonnesteek. Als je een een stuk gaat hardlopen dan is de directe zon te voorkomen door een dun goed geventileerd petje te dragen. Je kan ook in het park of bos hardlopen, daar is voldoende beschutting.

Kan je bootcamp doen in de warmte? Zekers! Maar wees voorbereidt en ken je grens, dan is het ook echt leuk :).