De wereld is nog steeds gefocust op de gevolgen van COVID-19. De meeste mensen bij Body Rock prijzen zich gelukkig dat ze kunnen sporten en jong (van geest ;)) zijn. Maar op dit moment laten de cijfers zien dat juist “jonge” en gezonde mensen positief getest worden op het coronavirus. De getroffen mensen zijn vaak ouder of hebben aandoeningen die niet voorkomen in onze groepen en daar neemt het aantal besmettingen juist af. Bij Body Rock houden we tijdens de groepslessen en personal trainingen op een speelse manier rekening met de corona maatregelen. We merken dat in de dynamiek van de trainingen de maatregelen soms vervagen. Soms is het gewoon lastig na te leven. 5 tips die je helpen om tijdens de bootcamp, HIIT en Running bootcamp toch aan de maatregels te houden*.

1. Luister naar je lichaam en wees verstandig

Heb jij of iemand in je gezin symptomen? Blijf dan thuis in afwachting van de uitslag van de test of totdat de symptomen verdwenen zijn. Krijg je tijdens de training een loopneus, wat in de herfst en winter vrij normaal is, blijf dan bij je sportmaatjes uit de buurt. Blijf altijd denken aan je gezondheid. Zorg goed voor jezelf, in plaats van dat je er zorgen over gaat maken. Oh, en denk een beetje aan de trainer. Geef je sleutel op een afstandje aan of leg het in de tas in plaats van in de hand.

2. Geef aan wat je wil

Nope; geen hele gesprekken, dat is niet nodig. Maar je kan wel even kort aangeven dat je het lastig vindt om bij mensen in de buurt te zijn. Ben je bang om besmet te raken, omdat je een vatbaar familielid, vriend(in) of iemand anders in je omgeving kan aansteken? Je zal merken dat je sportmaatjes dezelfde struggle van de beperkingen en maatregels doormaakt. Aan de ene kant hebben we er allemaal niet zoveel last van, maar toch zit het in je achterhoofd. Geef met woorden aan wat je voorkeur is. Vind je het niet fijn om het in de groep te vertellen? Vertel het dan aan je trainer. Iedereen zal begrip hebben voor je situatie en rekening houden met je wens.

3. Interactie is top en voel je vrij

Wat ons (de trainers) opvalt in de trainingen, is dat de interactie prima gaat op een afstandje. Je kan prima met elkaar praten, lachen, grapjes uithalen en fitter worden terwijl je afstand houdt. Ga dus lekker op een afstandje van elkaar in een groep staan en voel je vrij tijdens de training. Mocht het nodig zijn dan wordt alles bijvoorbeeld verdeeld in kleine groepjes, zodat er voldoende ruimte onderling is. Ga tijdens de sprintjes en het hardlopen voor een mooie balans tussen competitie en de 1,5 meter afstand bewaren. De trainer zal altijd de maatregelen in de gaten houden en wil toch ook zorgen dat je een toffe training hebt. Dus als we allemaal al rekening houden met de standaard maatregelen, dan kan de trainer de groep beter enthousiasmeren, motiveren en zorgen dat je goed traint.

4. Zweet lekker uit, hoest en niets buiten de groep

Zweten is goed voor je. Het is de verkoeling van je lichaam en het zorgt voor een mooie huid. Gelukkig kan corona niet via zweet worden doorgegeven. Als je hoest of niest dan kan het virus wel uit je neus, keel of longen naar buiten komen. Je kan het virus dragen zonder symptomen te hebben. Dus heb je plotseling een prikkel in je keel, hoest dan buiten de groep. Mocht je een allergie of verkoudheid hebben, en ben je negatief getest. Zeg het dan even tegen de trainer vooraf, dat voorkomt onduidelijkheid in de groep. Dan beperken we de kleine druppeltjes in de lucht tot regen.

5. Be safe

Logisch nadenken blijft het belangrijkste. Ook als het coronavirus niet zou bestaan; ga even buiten de groep staan en rust even uit wanneer je tijdens de training klachten krijgt. Gaan de klachten niet weg? Ga dan lekker direct naar huis. Beter worden van trainen kan alleen als je fit bent. Plotselinge klachten, zoals benauwdheid, keelpijn en koorts kunnen duiden op een infectie. Let ook op ongewone zweetaanvallen of als je plotseling niets meer kunt ruiken of proeven. We hebben tot slot natuurlijk gewoon de verkoudheidklachten die op dit moment zwaarder meetellen dan normaal.

We kunnen er samen voor zorgen dat Corona onder controle blijft. Er zijn veel meningen over wat het virus wel en niet is, maar over één ding moeten we het eens kunnen zijn; we wensen voor iedereen het beste! Het virus overdragen hoort daar gewoon niet bij. Het is voor iedereen slikken en aanpassen. Voor sommige zijn de gevolgen vreselijk en vergaand, anderen hebben het niet door. Hou daarom rekening met elkaars beleving en ervaring van het virus. Dan is de sfeer tijdens de trainingen in ieder geval top!

*Deze tips zijn natuurlijk buiten de normale gedrags- en omgangsregels die al gelden. Bron voor informatie over corona en sporten is van NOC/NFC-protocol verantwoord sporten v16 en covid-19 Rijksoverheid coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/sport.