Nu het herfst is wordt de vraag: welke kleding trek ik nu aan?! Het kan nat zijn, waaien, de temperatuur schommelt. In deze blog vertel ik je wat je aan kan trekken zodat je warm genoeg blijft, je tegen een regenbuitje en een windvlaag kan beschermen. Tijdens het sporten voel je de wind of regen niet met deze tips. Zo kan je optimaal genieten van je buiten training in de herfst.

Gevoelstemperatuur tijdens bootcamp inschatten.

Als de buitentemperatuur bv 9 graden is dan lijkt dat misschien wat cool. Maar tijdens het sporten voel je de wind of regen niet met deze tips. Je bent aan het sporten wordt het vanzelf warmer. Je kan het inschatten door 10 graden bij de gevoelstemperatuur op te tellen.

Er staat vaak in je weer app; Temperatuur 9 graden. Voelt als: 5. Het kan dus 9 graden zijn, maar voelen als 3 graden. De gevoelstemperatuur heeft te maken met windrichting, regen en windkracht. Je kan bij de gevoelstemperatuur makkelijk 10 graden optellen. Tijdens het trainen sta je dus in een comfortabele 15 graden! Je kan je voorstellen dat je in dit geval geen thermoshirt en broek nodig hebt. Tel dus altijd 10 graden bij de gevoelstemperatuur op.

Draag een pet tegen de regen

Je bent een uur buiten aan het trainen. Als het in de herfst regent heb je goede kleding nodig EN een pet. Wil je al die druppels niet op je hoofd? Dan is de beste oplossing: een petje. Voordelen van een pet:

  • De ‘cap’ voorkomt dat de druppels in je ogen kunnen komen
  • Via je hoofd wordt warmte afgevoerd; een pet houdt de warmte vast
  • Je mascara loopt niet uit (altijd mooi meegenomen mannen)

Uit mijn ervaring van zes jaar buiten bootcamp trainingen geven, regent het 29 van de 30 keer niet tijdens de trainingen. De grond is nat, een lucht kan wat dreigend overkomen, er kan een spatje vallen. Maar echt een hele training regen komt bijna nooit voor.  

Drie lagen om je romp warm te houden

Tijdens de herfst is het drielagen systeem ideaal.

Laag 1 – Isolatie laag
De eerste laag die je draagt is voor de isolatie. Het is een t-shirt dat direct op de huid zit en is bij voorkeur synthetisch. In de herfst is een dun shirt prima. Neemt de temperatuur af? Dan is thermisch shirt perfect om de warmte vast te houden.

Laag 2 – Tussenlaag
Na een warming up en als je een paar minuten aan het trainen bent, krijg je het vanzelf warm. Als je laag 3 (je jasje) uittrekt is het niet handig als je alleen een t-shirt draagt. De tussenlaag is een long sleeve en is bij voorkeur ook synthetisch. Als je niet koud aangelegd bent, dan is de tweede laag voldoende op dagen dat het droog is.

Laag 3 – Regen en windwering.
Deze laatste laag beschermt je tegen regen en wind. Het jasje moet wel een beetje regen buiten houden en windwering is ook fijn. Je kan een jasje of nauwsluitend vest dragen. Zorg ervoor dat deze laag niet te dik is en dat je er goed in kan bewegen. Een poncho is een no go.

Wat trek ik aan mijn voeten?

Je kan tijdens de herfst gewoon normale hardloopschoenen gebruiken. Je kan ervoor kiezen om een trailschoen te kopen. Deze hebben een grover profiel op de zool dan hardloopschoenen. Dit geeft je meer grip op gladde en natte ondergrond. Ze zijn ideaal als je veel op het grasveld traint en heuveltjes op en af moet rennen.

Tip
Heb je snel koude voeten? Trek dan twee paar sokken aan. Ook als je schoenen nat worden zorgt het ervoor dat je voeten langer droog en warm blijven.

Tip
Zijn je schoenen nat na de training? Vul ze dan direct na de training met een prop kranten. Op deze manier drogen ze snel en voorkom je dat je schoenen stijf worden of gaan ruiken zodra ze opgedroogd zijn.

Hou je benen warm

Tijdens de bootcamps train je veel benen. Daarbij loop je veel hard. Daarbij zijn benen niet supersnel koud. Trek wel een broek aan die strak op je huid zit. Een legging zit comfortabel, je hebt voldoende bewegingsvrijheid en voert vocht af van je benen. Kies je voor een dunne of dikke leggingdat is afhankelijk van hoe gevoelig je bent voor de temperatuur. Ben je snel koud op je benen? Kies dan voor een gevoerde legging. Heb je het snel warm? Dan kies je natuurlijk voor de dunne zomer legging.

Ook voor mannen is het beter om een legging te dragen, je kan ervoor kiezen een korte broek over je legging aan te trekken.

Wel of geen handschoenen in de herfst?

In de herfst handschoenen dragen is nog niet echt nodig. Het is nog niet zo verschrikkelijk koud buiten. Je handen worden snel warm omdat je hart snel bloed rondpompt. Als je echt snel last hebt van koude handen draag ze dan natuurlijk wel. Trek de handschoenen dan even uit bij grondoefeningen. Aan natte handschoenen heb je niets. Je kan kiezen voor waterdichte handschoenen van bijvoorbeeld sealskinz. Ze houden bij een regenbui je handen droog en bij grondoefeningen op straat blijven ze redelijk droog. Is de ondergrond zeiknat dan zijn je handschoenen dat ook al snel.

Wat trek ik aan voor de bootcamp?

Neem lekker een warme trui mee voor na de training. Zeker als je op de fiets bent of lopend. Met die trui blijf je langer warm en kan je nog even napraten. Het kan zijn dat je nat wordt natuurlijk, dus leg standaard een pasticzak in je auto. Die leg je op je zitting na je training. Dan kan je de volgende dag met je spierpijn op een droge stoel je dag beginnen.

Laat je niet tegenhouden door wat kou, regen of wind. Geniet van elke bootcamp en zet je lichaam en geest voor 100% in. Als het zwaar is of je hebt even geen zin om te komen herinner jezelf dan aan waarom je bent gestart. Dat zal je jezelf net dat duwtje geven die je nodig hebt.

Let’s gooooo!