Stel een hoger doel voor meer focus en resultaat.

In de afgelopen jaren valt het mij op dat een fitnessprogramma maar een deel van iemand z’n succes vertegenwoordigt. Uiteraard moeten de trainingen in het programma goed zijn. Net als het voedingsplan, de juiste coaching en motivatie. Sinds drie weken ben ik gestart met een hardloopprogramma. Dit is echt niet wat ik per se graag doe, liever niet zelfs! Maar om een kans te maken de Iron Viking (42k modder happen en spelen) in mei uit te lopen is 30k hardlopen wel een vereiste. Aan het hardloopschema dus. Het hoger doel zorgt ervoor dat ik na ruim 20 jaar fitness drie keer per week mijn hardloopschoenen aantrek (en met plezier). 

Druk op de ketel voor focus

Het verschil tussen resultaat en verandering in je leefstijl zit hem veel meer in de doelstelling dan de aanpak. We willen allemaal wel een ‘goddelijk lichaam’, maar er zijn weinig mensen die ervoor doen wat ervoor nodig is. Daarbij veranderd ‘goddelijk’ heel regelmatig. De focus neemt toe als er prestatie geleverd moet worden. Een hardloopwedstrijd, obstacle run of een triathlon zijn mijn expertise gebied. Maar mijn collega’s die mensen naar het Body Building podium begeleiden of helpen zwaartekracht de baas te worden voor Ninja Warrior en Calisthenics weten ook, hoe concreter de doelstelling iets te willen doen met je lijf, hoe beter het resultaat is. 

“My goal was not to be something but to do something” – Obama

Je doel gaat verder dan die paar kilo’s afvallen. Natuurlijk wil je ze kwijt – vet is onhandig en wordt geassocieerd met ongezond zijn.Het doel zorgt ervoor dat je bewuster gaat eten en drinken; om beter te presteren. Ooit wel eens 2 dagen weinig en slecht gegeten en gedronken en toch geprobeert je beste prestatie neer te zetten? Als je het hebt getest dan weet je; die dag had je geen PR (de absolute toppers daargelaten). 

Uiteindelijk draait het erom dat je de mooiste prestatie neerzet die haalbaar is – dat je trots op jezelf kan zijn!

Sporten en gezond eten op je prioriteitenlijstje

De adviezen van je trainer of sportmaatjes waren eerst wel interessant of voelde soms als bemoeienissen. Door je doel worden ze belangrijker en kan je ze makkelijker toepassen. want nu ervaar je het zelf! Na een paar dagen ‘slecht’ eten of drinken merk je echt verschil in prestatie. Dat is dan niet meer acceptabel, het hoger doel moet namelijk wel bereikt worden. Ik zie dat mensen zelf gaan nadenken over hoe ze beter kunnen worden. Andere soort vragen gaan stellen, blessures en pijntjes eerder melden om blessures te voorkomen en minder snel een training overslaan. Sport, bewegen en eten komt hoger in het prioriteitenlijst te staan. Het bewustzijn neemt toe en ze willen weten wat er nog meer gedaan kan worden om meer plezier te hebben tijdens het evenement.

Sporten met een hoger doel geeft focus, resultaat en daarmee meer voldoening. 

Kies een evenement als doel

Om die reden gaan we we de eerste helft van het jaar met Body Rock naar diverse hardloopevenementen en obstacles runs, zoals: CPC loop Den Haag, Mudmasters en Strongviking. En je bepaalt zelf de afstand. Je gaat dus niet alleen trainen maar we werken samen naar een evenement toe. Dit maakt sporten en gezond eten niet alleen leuker maar ook nuttiger. En praktische wezens als we zijn, is dat toch altijd wel fijn!

Lees hier meer over Obstakel Runs
Lees hier meer over Hardlooptraining

Dus wat is jouw nieuwe hogere doel?

Yuri Beekman – Trainer en Coach bij Body Rock