taart-eten-afvallenJe houdt je strikt aan je voedingsplan en angstvallig mijd je elke sociale gelegenheid. Die high tea met je moeder, het avondje stappen met je vriendinnen.  Zijn allemaal verleidingen voor jou. Nergens voor nodig. Ontspan en geniet! Je wilt je nieuwe leefstijl namelijk volhouden op lange termijn en dan kan je best af en toe een taartje eten. 

Hoe bedoel je… kan ik toch taart eten?

Ja zeker, je kan genieten van taart en tegelijk afvallen. Je vraagt je vast af hoe dat kan. Het is heel simpel: als je minder eet dan dat je lichaam verbruikt, dan val je af. Of je die calorieën nu uit broccoli met kip of uit een punt chocoladetaart haalt, dat maakt niet altijd uit. Uiteindelijk gaat het niet om dat ene eetmoment, maar om je hele voedingspatroon. Wil je dus af en toe genieten van een taartje, patatje, handje (of 2 handjes) chips, houd dan de volgende tips in gedachten.

1. Eet iets minder 

Wanneer je dagelijks meer energie (calorieën) verbruikt dan je binnenkrijgt, ontstaat er een negatieve energiebalans. Dit is het allerbelangrijkste als je wil afvallen. Weet je dat je ’s avonds uiteten gaat, houd er dan gedurende de dag al rekening mee. Neem een kleiner ontbijt, sla een aantal snacks over of vervang je maaltijden voor caloriearmere maaltijden. Bijvoorbeeld: vervang je kommetje havermout voor een bakje magere kwark of je boterhammen voor een rauwkostsalade.

2. Eet maaltijden met véél volume

Je kunt gedurende de dag minder eten, maar je wilt natuurlijk niet de hele dag met een knorrende maag rondlopen. Dit voorkom je door grotere maaltijden te eten met weinig calorieën. Eiwitten en vezels zorgen voor een verzadigd gevoel. Maak bijvoorbeeld een rijk gevulde salade met groente en tonijn of kip.  Wedden dat je de komende uren geen honger hebt!

3. Vergeet je vitamines niet!

Je lichaam heeft meer nodig dan calorieën. In theorie kun je afvallen door een negatieve energiebalans te creëren door alleen maar hamburger van de MC Donald te eten. Dit wil je natuurlijk absoluut niet! Je wilt je namelijk fit, sterk en gezond voelen. Je lichaam heeft naast calorieën uit macronutriënten ook micronutriënten (zie tips hieronder) nodig, zoals vitamines en mineralen. Als je van te voren weet dat je ’s avonds niet zo gezond gaat eten, zorg dan dat je overdag genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt. Deze haal je voornamelijk uit groente en fruit.

Ontbijt tips

Tussendoortjes

Avond eten tips

4. Pak de draad weer op

Je hebt al een wijntje op en een hand borrelnoten achter de kiezen. Voordat je het weet laat je alle remmen los. Zonde! Laat je niet volledig gaan. Geniet, maar doe het met mate! Mocht je nou een keer wat meer gegeten hebben dan gepland. No worries, dat kan iedereen gebeuren. Pak gewoon direct de draad weer op. Laat een slechte avond, geen slechte week worden.

5. Geniet van je gezonde leefstijl

Natuurlijk moet je bepaalde gewoonte veranderen om je doel te bereiken. Dit betekent misschien wel dat je een heel nieuw eetpatroon hebt en dat je bankhang avonden zijn ingeruild voor zware bootcamptrainingen. Gezonde voeding en beweging zijn belangrijk. Maar vergeet ook niet te genieten van het leven! Ontspan, geniet en leg jezelf geen onnodige restricties op, want op de lange termijn houd je dit niet vol en dat is wat je wel wil!