hoe word je fit

Stoer dat je de stap gezet hebt naar een fittere leefstijl. Als je nu een artikel verwacht met baanbrekende tips over hoe je zo snel mogelijk die platte buik, smalle taille en ronde billen kunt krijgen, dan moeten we je helaas teleurstellen. We bieden geen wondermiddelen of snelle oplossingen, want daar heb je niks aan! Wij zetten 6 tips voor je op een rij die je wél echt helpen bij het behalen van jouw doelen.

1. Vandaag besteld, morgen in huis?

Je hebt de stap gezet en je bent er helemaal klaar voor: een fitte, gezonde, energieke versie van jezelf. Laat maar komen! Die platte buik arriveert helaas niet zo snel als jouw pakketje van Zalando. Je leefstijl veranderen kost tijd en het gewenste resultaat daarbij ook. Geef je lichaam de kans te wennen aan je nieuwe leefstijl.

2. Een terugval? Geen probleem!

Eén ding is zeker: je krijgt te maken met een terugval. Het maakt niet uit hoe vaak je terugvalt, het gaat erom hoe vaak jij jezelf weer herpakt. Zolang je blijft opstaan, dan ga je vooruit! Die mentaliteit is belangrijk! Let erop dat één slechte dag, niet verandert in een slechte week of een slechte week in een slechte maand.

3. Je bent niet zielig, je hebt focus en toewijding.

Misschien heb je eerder een poging gedaan om af te vallen of fitter te worden. Je herinnert je misschien nog wel momenten waarop je je heel zielig voelde. Iedereen zit aan de wijn en jij zit daar te nippen aan een glas water, want dat glas wijn ‘mag’ jij namelijk niet van je dieet. Probeer die gedachte eens in te ruilen voor ‘’ik wil niet’’. Je neemt nu zelf de verantwoordelijkheid. Dat voelt gelijk heel anders.

4. Geloof in jezelf!

Meestal zorgt de angst om te mislukken ervoor dat je niet het hef in eigen handen neemt. Vallen de resultaten tegen? Dan heb je nu al een hand vol smoesjes paraat voor je coach/trainer. Gooi die smoesjes maar gelijk weg. Je neemt vanaf nu zelf de verantwoordelijkheid voor de lange termijn. Geloof in jezelf! Jij hebt de controle over je wat je eet, hoe vaak je sport en dus ook over het resultaat. Wees trots op je inzet, dan wordt je vanzelf ook trots op het resultaat!

5. Plannen en voorbereiden voorkomt moeilijke momenten

De wil is er, maar nu nog de weg vinden naar succes. Je wilt onderweg natuurlijk niet overvallen worden door taartjes, chocoladerepen en, glazen wijn. Het is handig om in het begin vooraf te bepalen wat je eet. Bereid je lunch en snacks de ochtend of avond van te voren voor. Op die manier weet je waar je aan toe bent: wat je wel en wat je niet wil eten die dag. Als je dan in een zwak, hongerig moment langs de bakker loopt en het water je al in de mond loopt bij de gedachte aan een knapperige croissant, dan pak je gewoon je van huis meegebrachte snacks uit je tas. Leer je omgeving kennen en ken altijd de kortste weg naar een gezonde snack voor het geval dat.

6. Gewoon doen!

Gedragsverandering gaat met vallen en opstaan. Je moet er dingen voor doen en dingen door laten. De bank inruilen voor een zweterige bootcamp of ‘ja’ inruilen voor ‘nee’ als het gaat om het zoveelste taartje. ‘’Ja maar… het is december’’, ’’…ik ben volgende week jarig’’, ‘’…ik ga het weekend uit eten’’, ‘’…ik ga op vakantie’’. Stop met ‘ja maar’ want er zullen altijd dingen in het leven zijn die je tegenhouden om te starten. Maak van jezelf, jouw leven, je leefstijl een prioriteit. Niet alles hoeft direct perfect te gaan. Fouten maken mag, want daar leer je van. Hoe eerder je begint met fouten maken: hoe beter!

Niet volgende week, niet morgen, niet vanmiddag, maar nu!