wat eten na het trainenJe kent het wel: je komt thuis van een zware training en je maag schreeuwt naar voedsel. Onderweg naar huis rijd je langs de McDonalds. Toch doe je het niet: dat is zonde. Thuis wil je het liefst direct een zak chips opentrekken. Stiekem vind je dat je het verdient hebt. Maar is het verstandig om fastfood te eten na het sporten? En wat kun je dan wel het beste eten na je training?

Eten na het trainen. Is het nodig?

Wanneer je intensief traint (en dat doe je natuurlijk :-)) is het nuttig om iets te eten na het sporten. Je hebt misschien weleens van een ‘post workout maaltijd’ gehoord. Dit is een snack/maaltijd die je neemt na het sporten. Er zijn 2 belangrijke redenen om wat te eten na het trainen:

1. Je energie op pijl brengen

Het beste moment om je lichaam te voorzien van nieuwe energie is na een training. Helaas betekent dat niet dat je ongegeneerd een zak chips kan leegeten. Je lichaam heeft net een zware inspanning geleverd en heeft voeding nodig om te herstellen. In je lever en spieren wordt ‘glycogeen’ opgeslagen. Dit is een voorraad opgebouwd uit koolhydraten. Uit de spieren kan direct energie gehaald worden. Tijdens het sporten wordt glycogeen gebruikt om de kracht te leveren. Na een intensieve training (van 60 tot 90 minuten) is de voorraad glycogeen in de spieren op. Kun je dan niet meer doorsporten? Ja wel, maar je lichaam gaat andere reserves aanspreken in de vorm van eiwitten. Eiwitten verbranden wil je niet!

2. Spieropbouw en herstel

Je weet dat eiwitten voornamelijk gebruikt worden door het lichaam voor spieropbouw. Aha, nu snap je waarom je niet wil dat je lichaam eiwitten gaat verbranden. Om dit te voorkomen is het belangrijk dat je na het trainen iets gezonds eet. Je vult de glycogeen voorraad aan, waardoor je lichaam weer kan gaan werken aan het bouwen van nieuwe spiercellen. Zodat jij sterker en fitter wordt!

Koolhydraten na het sporten

Ok nu je weet dat eten na het trainen goed is, vraag je je ongetwijfeld af: wat moet ik eten? Dit is afhankelijk van hoeveel je hebt gegeten voor je training. Wanneer je een grote maaltijd hebt gegeten is het niet nodig om na het sporten direct weer een grote maaltijd te eten. Op deze manier kan het zo zijn dat je meer eet, dan je verbrandt hebt. Als jouw doel afvallen is, dan wil je dat niet! Neem in dat geval een kleine snack.

Je kunt het beste kiezen voor ‘snelle koolhydraten’. En deze eten binnen 30 minuten na je training. Snelle koolhydraten kunnen direct door je lichaam worden afgebroken waardoor binnen de kortste keren je glycogeen voorraad weer oké is.

  • Fruit, zoals een banaan
  • Rozijnen
  • Gedroogd fruit
  • Pasta, rijst, bulgur, couscous
  • Zoete aardappel
  • Havermout

Eiwitten eten om sterker te worden

Je kunt de koolhydraten het beste combineren met eiwitten of een uurtje na het trainen nog een eiwitrijke snack nemen. Je spieren zijn voor het grootste deel opgebouwd uit aminozuren, oftewel: eiwitten. Tijdens de training ontstaan er allemaal kleine scheurtjes in je spier. Dit is goed! Wanneer deze scheurtjes zich herstellen wordt je sterker. Om je lichaam een handje te helpen bij het herstel is het belangrijk dat je eiwitrijk voedsel eet.

  • Eieren
  • Magere kwark
  • Huttekase
  • Vlees
  • Vis
  • Eiwitshake

 

Vraag je Personal Trainer of Online Coach wat jij het best na je training kan eten in relatie tot je doelstelling.

Snacken na het sporten is dus helemaal zo erg nog niet. Na het lezen begrijp je dat het eten van fastfood na het trainen geen goed idee is. Snacken mag, maar doe het wel bewust. Kies voor een gezonde koolhydraatrijke snack na het sporten en vergeet ook de eiwitten niet!