Wat trek je aan tijdens een bootcamp in de herfst of winter? De ene keer heb je net een laag te veel kleding aan en heb je het te warm. Een paar dagen later is het onder het vriespunt en heb je net even te weinig aangetrokken. Ik geef je een paar tips waar je op moet letten om rekening te houden met de weersomstandigheden en temperatuur.

Kleding en de temperatuur

Hoe bepaal je welke kleding je aantrekt bij welke temperatuur? Een goed uitgangspunt is om 10 graden op te tellen bij de buitentemperatuur. Hou er rekening mee dat de gevoelstemperatuur daarbij belangrijk is. Het kwik kan op 4 graden staan, maar met een koude oostenwind voelt het soms als 0 graden. Tel dus 10 graden op bij de gevoelstemperatuur.  Is de gevoelstemeratuur 5 graden, dan voelt het als je aan het trainen bent als 15 graden. Dat is best comfortabel. Een long sleeve met thermo shirtje eronder is in dit geval helemaal prima.

Tip
Wanneer je meedoet aan een bootcamp kun je niet direct van start met sporten. In dat geval kun je het beste een dun jasje meenemen, die je gemakkelijk kunt uitrekken en om je middel kan binden wanneer je het warm krijgt.

Hou je hoofd warm en droog

De meeste warmte verlaat je lichaam via het hoofd. In de winter wil je je hoofd dus goed warm houden. Een petje of muts zorgt ervoor dat je de warmte vasthoudt. Een muts of pet kan je ook makkelijk afzetten als je de overtollige warmte snel kwijt wilt. Duikt het kwik onder de 5 graden zet dan zeker een muts of pet op. Een bijkomend voordeel is dat je de regen niet op je hoofd voelt druppen. Het is alleen maar mooi meegenomen als je helemaal niet doorhebt dat het regent!

Handschoenen of niet?

Ja, wij raden je zeker aan om handschoenen te dragen in de winter! Tijdens buitentraining zul je regelmatig je handen op de grond zetten. De grond is in de winter wat kouder en als je handen ook koud zijn dan kan het vervelend worden. Je kan bij temperaturen bij de 5 graden normale hardloop handschoenen dragen. Als het kouder wordt zorg dan voor goede dikke handschoenen.

Tip
Een nadeel is dat de handschoenen nat kunnen worden omdat het vochtig is of geregend heeft. Er zijn handschoenen te koop die waterdicht zijn.

Wat trek ik aan mijn voeten?

In principe kun je tijdens de wintermaanden gewoon je normale hardloopschoenen blijven gebruiken. Ook kun je tegenwoordig op veel plekken trailschoenen kopen. Deze hebben een grover profiel op de zool dan hardloopschoenen zodat je meer grip hebt op gladde, natte of een zachte ondergrond. Ideaal voor in de winter!

Tip
Heb je snel koude voeten of is het onder de 0 graden? Trek twee paar sokken aan. Ook als het nat is zorgt het ervoor dat je voeten langer droog en warm blijven.

Tip
Zijn je schoenen nat geregend? Vul ze dan direct na de training met proppen kranten. Op deze manier drogen ze snel en voorkom je dat je schoenen gaan stinken zodra ze opgedroogd zijn.

Hou je benen warm

Je doet tijdens de training altijd veel met je benen. Ze zullen niet snel koud worden. Het beste is om legging aan te trekken (een synthetische broek die dicht op je huid zit). Ook voor mannen is het beste om een legging aan te trekken. Een legging zit comfortabel en geeft veel bewegingsvrijheid. Je legging voert zweet af die door de warmte van je huid snel verdampt. Dus je best optie is een legging. Daarbij zijn winter legging geweven met een hoge dichtheid. Heb je alleen zomer leggings dan kan je ervoor kiezen om er twee aan te trekken (voor de echte koukleum) Hierdoor ben je nog beter beschermt tegen de wind en kou.

Drie lagen om je romp warm te houden

Tijdens de winter zijn drie lagen ideaal. Dit bestaat uit de basis- tussen- en top-laag.

Laag 1 – Isolatie laag
De eerste laag die je draagt is voor de isolatie. Dit kan een themo shirt zijn als het echt winters is. Maar ook een isolerend shirt uit de winter collectie van veel merken is voldoende. Het shirt zit altijd direct op de huid en is bij voorkeur synthetisch. Door de afwisseling van kracht en conditie training ga je vanzelf zweten. Katoen heeft de neiging om op de huid te plakken en wordt zwaar. Synthetische stof zorgt voor het afvoeren van zweet. In de winter is een thermisch shirt dus perfect om de warmte vast te houden.

 Laag 2 – Tussenlaag
Na een warming up en als je een paar minuten aan het trainen bent dan krijg je het vanzelf warm. Als je je jasje uittrekt dan is het niet handig als je alleen een t-shirt draagt. De tussenlaag kan een long sleeve zijn en is bij voorkeur ook synthetisch. Als je niet koud aangelegd bent dan is de tweede laag voldoende op dagen dat het droog is.

Laag 3 – Regen en windwering.
Deze laag beschermt je tegen alle elementen: wind, regen, sneeuw. Deze laag mag geen vocht opnemen en moet ervoor zorgen dat wind en regen niet van buiten naar binnen kan. Je kunt een jasje of nauwsluitend vest dragen. Zorg ervoor dat deze laag niet te dik is en dat je er goed in kan bewegen. Een poncho is een no go. Ga eens langs bij je lokale sportzaak voor regen en wind werende of isolerende dunne jasjes.

Kleding voor na de bootcamp

Wanneer je met de auto naar je bootcamp training gaat, neem dan een warme trui mee voor na de training. Ben je op de fiets of lopend? Dan is het verstandig om zo snel mogelijk naar huis te fietsen of lopen, zodat je lichaam niet volledig afkoelt. Neem nog wel even afscheid van de groep voor je wegrent natuurlijk!


Laat je niet tegenhouden door wat kou, regen of wind. Geniet van elke work-out en zet je lichaam en geest voor 100% in. Als het zwaar is of je hebt even geen zin herinner jezelf dan aan waarom je bent gestart.