2 tips voor meer focus en resultaat
05 december 2021 

2 tips voor meer focus en resultaat

Sinds drie weken ben ik gestart met een hardloopprogramma. Dit is echt niet wat ik per se graag doe! Maar om een kans te maken om de Iron Viking, met 42km hardlopen en 200+ obstakels, in mei uit te lopen is het me meer dan waard. De Iron Viking uitlopen is mijn hoger doel. het hardlopen is de weg ernaartoe. Na ruim 20 jaar fitness trek ik nu drie keer per week mijn hardloopschoenen aan. En met groot plezier.

Trainen en gezond leven verklaard maar voor een deel van het succes mensen. Natuurlijk moeten de trainingen in het programma goed zijn. Net als het voedingsplan, de juiste coaching en motivatie. Maar nu omdat hardlopen een nieuwe ervaring voor me is. Ervaar ik opnieuw wat die extra push is.  

Druk op de ketel voor focus

Het verschil tussen resultaat en verandering in je leefstijl zit hem veel meer in de doelstelling dan de aanpak. We willen allemaal wel een ‘goddelijk lichaam’, maar er zijn weinig mensen die ervoor doen wat ervoor nodig is. Daarbij veranderd wat ‘goddelijk’ precies is heel regelmatig. De ene keer is het een sixpack de andere keer iets anders. 

De focus neemt toe als er prestatie geleverd moet worden. Een hardloopwedstrijd, obstacle run of een triathlon. Maar het kan ook zijn een Body Building podium of de zwaartekracht de baas te worden voor Ninja Warrior en of Calisthenics wedstrijd. Hoe concreter de doelstelling en het moment waarop je 'op moet' hoe beter het resultaat is. 

Je doel gaat verder dan die paar kilo’s afvallen. Natuurlijk wil je ze kwijt. Maar je hoger doel zorgt ervoor dat je bewuster gaat eten en drinken. Je wilt namelijk makkelijker lopen, door obstakels of sneller worden. Je gaat zien wat je nog meer kan doen om makkelijker te bewegen. Uiteindelijk draait het erom dat je de mooiste prestatie neerzet! Dat je trots op jezelf kan zijn!

Sporten en gezond eten op je prioriteitenlijstje

De adviezen van je trainer of sportmaatjes waren eerst wel interessant en door je doel worden ze ook toepasbaar. Ze worden belangrijker want nu ervaar je het zelf! Na een paar dagen ‘slecht’ eten of drinken merk je echt verschil in prestatie. Dat is dan niet meer ok. Het hoger doel moet namelijk wel bereikt worden. Ik zie dat mensen zelf gaan nadenken over hoe ze beter kunnen worden. Andere soort vragen gaan stellen. Blessures en pijntjes eerder melden om ergere blessures te voorkomen. Ook wordt er minder snel een training over geslagen. Sport, bewegen, eten en rust komt hoger in het prioriteitenlijst te staan. Het bewustzijn neemt toe. Want je wil nog meer plezier hebben van je eind resultaat. 

Sporten met een hoger doel geeft focus, resultaat en meer voldoening. 

Kies een evenement als doel

Je bepaalt zelf je doel, de afstand de snelheid en het moment waarop je evenement zal zijn. Vanaf dat moment gaat de timer lopen. Als je bent ingeschreven dan zal je anders gaan denken en handelen. Je gaat dus niet alleen trainen om het trainen maar je werkt naar een climax toe. Je wilt over die finish komen. Dit maakt sporten en gezond eten niet alleen beter voor je. Het is ook meteen leuker en nuttiger. 

Wat wordt jou ultieme sportdoel dit jaar? 

Over de schrijver
Yuri Beekman is hoofdtrainer en eigenaar van Body Rock. Hij schrijft graag blogs om mensen te helpen meer plezier, kracht en energie in hun leven te laten vinden. Het uitgangspunt voor alles wat hij doet is het helpen van mensen op elk vlak. "Alleen datgene waar iemand energie van krijgt is op lange termijn succesvol. Dit kan nog wel eens veranderen. Daarom is het een toffe reis om te ontdekken wat je drijft en blijft motiveren".
Reactie plaatsen