3 redens om te eten en drinken na je bootcamp
05 december 2021 
in Voeding

3 redens om te eten en drinken na je bootcamp

Je komt thuis van een bootcamp en je maag rommelt. Onderweg naar huis rij je langs de gouden bogen of een andere koning van fastfood. Toch doe je het niet! Dat is slim! Thuis wil je het liefst direct eten. Maar je twijfeld. Is het wel goed om te eten na een training. 

Maak gebruik van het moment

Bootcamp is de beste manier om op een leuke manier fit te worden. Het is een intensieve manier van trainen. Wanneer je intensief traint raakt je brandstof op. Een ‘post bootcamp maaltijd’ vult je brandstof weer aan. Wat je doelstelling ook is. Ook als je wilt afvallen.

Waarom het zo belangrijk? Er zijn 3 redenen om te eten na je training. 

1. Bijtanken: je energie op pijl brengen

Na je training voel je vast wel eens lekker moe. Dit komt omdat je veel brandstof hebt verbruikt tijdens je bootcamp. Na een training is je voorraad brandstof leger dan normaal. Het beste moment om je lichaamsenergie weer op pijl te brengen is na een training. Die brandstof bestaat uit een schitterende mix van water, zuurstof, koolhydraten, vetten en mineralen. Na je bootcamp wil je jou lichaam die brandstof voorraad weer bijtanken.  

2. Makkelijker fit worden 

Je hebt vast wel eens spierpijn. Spierpijn is niets meer dan kleine scheurtjes in je spieren. Dit is goed nieuws. Elke keer als je spieren herstellen van die kleine scheurtjes dan maken ze je sterker.  Laten we eerlijk zijn. Je wilt spierpijn niet onnodig lang laten duren. Dit voorkom je door je spieren direct na de training te overspoelen met brandstof. In dit geval is deze brandstof een mix van water, eiwitten, koolhydraten, vetten, vitaminen en mineralen. 

3. Beste moment  

Je hebt vast wel eens ergens in het buitenland gereden terwijl je honger had. De volgende eetgelegenheid was nog 2 uur rijden. Water op, snacks op. Je moest het gewoon uitzitten. Na een paar uur niet eten met honger is je brandstof niveau super laag. Kan je je zo'n soort situatie herinneren? Dan kan je je vast ook herinneren hoe lekker je eten daarna smaakte. Echt hardcore genieten.  Zoals jij genoot van dat eten. Zo geniet jou lichaam van de brandstof na een training. 30 tot 90 minuten nadat je brandstof reserves leeg zijn kan je lichaam veel makkelijker opnemen. Het beste moment om te eten is dus na je training. 

Het is dus niet alleen belangrijk maar ook slim om iets te eten na je bootcamp. 

Wil je weten wat je het best kan eten? Lees dan zeker nog even deze blog.


Over de schrijver
Yuri Beekman is hoofdtrainer en eigenaar van Body Rock. Hij schrijft graag blogs om mensen te helpen meer plezier, kracht en energie in hun leven te laten vinden. Het uitgangspunt voor alles wat hij doet is het helpen van mensen op elk vlak. "Alleen datgene waar iemand energie van krijgt is op lange termijn succesvol. Dit kan nog wel eens veranderen. Daarom is het een toffe reis om te ontdekken wat je drijft en blijft motiveren".
Reactie plaatsen